Česká železnice na prahu nové éry: VRT, autonomní řízení i digitální transformace

Pardubice – Přes 800 registrovaných účastníků, desítky odborných prezentací, strategické oznámení týkající se výstavby vysokorychlostních tratí i první autonomní jízda bez přímého dohledu strojvedoucího. Jedenáctý ročník odborného setkání Železnice Pardubice potvrdil, že česká železniční doprava vstupuje do nové vývojové fáze.

Železnice Pardubice se staly prostorem, kde se propojuje strategická debata se skutečnými technologickými změnami. Letos jsme poprvé mohli ukázat, že digitální železnice v Česku není jen ambicí, ale realitou,“ uvedl zakladatel konference a současně pardubický poslanec Martin Kolovratník.

Vysokorychlostní tratě: konkrétní harmonogram a nový model dopravy

Ministerstvo dopravy oznámilo, že výstavba moravských úseků VRT má začít v roce 2026. Poprvé byl detailně představen provozní model vysokorychlostní železnice, který počítá s rychlostní segregací a napojením VRT na konvenční síť formou pravidelného taktového provozu.

Vysokorychlostní tratě budou páteří nové organizace osobní dopravy v České republice. Nejde jen o kratší jízdní dobu, ale o celkovou změnu dopravní logiky a struktury,“ uvedl Jindřich Kušnír z Ministerstva dopravy. Zazněla také klíčová informace, že jízdné na VRT má být cenově srovnatelné se současnými expresy, což má zajistit dostupnost široké veřejnosti a maximální využití přepravní kapacity.

Digitalizace provozu, infrastruktury i komunikace s veřejností

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda představil aktuální výsledky digitální transformace. V roce 2025 se v režimu BIM projektuje 39 staveb, dalších 30 je ve fázi přípravy. ETCS systém je aktuálně v provozu na více než 600 kilometrech tratí a do roku 2028 pokryje přes 1 700 km.

Zásadní změny probíhají i v oblasti dispečerského řízení. Centrální dispečerská pracoviště v Praze a Přerově dnes koordinují provoz až 10 000 vlaků denně od více než 100 dopravců. Správa železnic také rozšiřuje síť diagnostických vozidel, zavádí kyberbezpečnostní centrum a rozvíjí nástroje pro komunikaci s veřejností (aplikace Datel, online mapy staveb).

Doprava v regionu: rychlejší spojení mezi Pardubicemi a Hradcem

Z pohledu regionu byla důležitým výstupem informace, že na trati Pardubice – Hradec Králové je již v provozu systém ETCS a ministerstvo dopravy jedná o zkrácení jízdní doby mezi oběma městy až na 15 minut.

Regionální doprava: bateriové vlaky a příležitost pro transformaci

Silnou pozornost si získaly i nové bateriové jednotky BEMU, které již v Moravskoslezském kraji prokázaly schopnost ekologického provozu na neelektrifikovaných tratích. Podle dat Škoda Group čtyři jednotky během tří měsíců ušetřily 200 tisíc litrů nafty a zvýšily počet cestujících o 15 %.

Bateriové vlaky jsou technicky ověřené řešení, které umožní krajům modernizovat dopravu bez čekání na elektrifikaci. Je čas jednat systémově,“ uvedl Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva Škoda Group. Zájem o tyto jednotky projevily Plzeňský, Středočeský, Pardubický kraj i Praha. Na konferenci zazněla i výzva ke koordinovanému přístupu ze strany státu

Autonomní provoz i nová legislativa

Jedním z hlavních témat byl vývoj v oblasti autonomního řízení vlaků. Společnost AŽD informovala o první jízdě autonomní soupravy na širé trati bez aktivního zásahu strojvedoucího. Technologie, které byly dosud omezeny na testovací prostředí, se přesouvají do provozu. Podle organizátorů i zástupců Správy železnic je nyní klíčové vytvořit regulatorní rámec pro budoucí dálkové řízení a autonomní modely provozu.

Kontext a význam konference

Železnice Pardubice je největší otevřenou odbornou akcí svého druhu v Česku. Konferenci společně pořádají Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice a Fakulta dopravní ČVUT. Dopolední část byla věnována studentům a veletrhu práce, odpolední část přinesla strategické diskuze
a technologické prezentace.

Naším cílem je dlouhodobě propojovat odbornou veřejnost, studenty, zadavatele a inovátory. Železnice Pardubice není jen konferencí – je laboratoří budoucnosti dopravy,“ uzavřel Kolovratník.

Adresa

Aula Arnošta z Pardubic
Univerzity Pardubice
Studentská 519,
530 09 Pardubice

O eventu

2025 Creative Dreamers Production s.r.o.