PARDUBICE – Moderní, tichý, bezemisní. Bateriový vlak, tzv. BEMU, se stává symbolem proměny regionální železnice. Nečeká na dráty, nečoudí a přináší novou kvalitu dopravy do míst, kde se zatím na velké investice do infrastruktury jen čeká. Na konferenci Železnice Pardubice 2025 se právě tato technologie zařadila mezi nejdiskutovanější témata.
V Moravskoslezském kraji dnes jezdí v ostrém provozu čtyři jednotky typu RegioPanter s bateriovým modulem – a výsledky jsou přesvědčivé. Za tři měsíce ujely 170 tisíc kilometrů, z toho 85 tisíc čistě na baterie. Ušetřily 200 tisíc litrů nafty ročně, snížily emise o 500 tun CO₂ za rok a počet cestujících za první tři měsíce vzrostl o 15 %.
Vlaky navíc umožňují přímé spojení i tam, kde není elektrifikace, bez přestupu a bez složité infrastruktury. Kombinace trakčního vedení a baterie je tak reálným řešením pro krajské objednavatele, kteří chtějí ekologii, dostupnost i úsporu v jednom. „Provoz v Moravskoslezském kraji je velmi přesvědčivý. BEMU je koncept, který se v příštích letech rozšíří do celé České republiky,“ uvedl v Pardubicích Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva Škoda Group, která vozidla vyrábí.
Zájem krajů roste. Teď je čas jednat systémově
O bateriové soupravy už projevily zájem Plzeňský, Středočeský, Pardubický kraj i Praha. Výhodou je nejen ekologický provoz, ale i možnost zavádět přímé linky bez investic do celé infrastruktury. Podle poslance Martina Kolovratníka, který se tématu regionálních tratí věnuje dlouhodobě, je právě teď ideální doba, aby se z jednotlivých pilotních projektů stala dlouhodobá strategie.
„Projektu fandím a věřím, že bateriové vlaky mohou být impulsem, který nás konečně přiměje vytvořit pořádný plán obnovy sítě. Ne jen mluvit o ekologii, ale skutečně konat – s ohledem na infrastrukturu, přestupní vazby a udržitelné financování,“ uvedl Kolovratník v diskuzi během konference.
Nová éra regionální dopravy začíná
Zaznělo, že bez emisí to nebude jen o vlacích. Potřebujeme infrastrukturu, stabilní rozpočty a chytrou koordinaci mezi státem a kraji. Ale pokud se vše propojí, může být BEMU začátkem nové éry české železnice – nejen tiché a bezemisní, ale i konkurenceschopné a atraktivní pro cestující. Právě na to upozornila letošní Železnice Pardubice 2025. Nejen tím, co zaznělo na pódiu – ale i tím, jakou energii s sebou přinesla.