PARDUBICE – Moderní vlaky, digitální řízení provozu, pokročilé zabezpečovače, bezemisní technologie. Česká železnice má obrovský technický potenciál. Co jí ale často brání v rozvoji, nejsou technické limity, ale zbytečné formality, nepružná legislativa a příliš složité schvalovací procesy. To byl jeden z hlavních vzkazů letošní konference Železnice Pardubice 2025.
Výrazným hlasem v této debatě byl Zdeněk Chrdle, generální ředitel AŽD, který ve svém příspěvku apeloval na nutnost zjednodušit a modernizovat legislativní prostředí pro rozvoj železnice. „Technika dnes umí víc, než si dokážeme představit. Ale často ji nedokážeme pustit do praxe,“ zaznělo. Ať už jde o autonomní provoz, dálkové řízení nebo bezemisní jednotky – technologie existují, ale často narážejí na administrativní zátěž, opakované certifikace a rozdílné výklady evropských pravidel.
Byrokracie jako systémová brzda
Na konferenci opakovaně zaznívalo, že vlak je zatížen formálními požadavky, které jinde neexistují. Cena jednoho vlakokilometru osobního spoje se dnes může vyšplhat až na 300 korun – i kvůli nákladům, které nemají přímou souvislost s dopravním výkonem. Autobus zvládne totéž za třetinu, osobní auto dokonce za cenu srovnatelnou s běžnou jízdenkou.
Chrdle upozornil, že železnice je přeregulovaná, ať už jde o schvalování vozidel nebo provozní změny. I vozidla, která jsou certifikována v jiných zemích EU, musí u nás znovu procházet náročnými schvalovacími řízeními. Výsledkem jsou zbytečné roky zpoždění a ztracené investice.
Ekologické vlaky? Ano. Ale s férovými pravidly
Debata se dotkla i tématu bezemisní dopravy. Bateriová vozidla BEMU, která představují šanci na ekologickou obslužnost neelektrifikovaných tratí, někdy dotaci získají a jindy ne – přestože technicky splňují tytéž parametry. „Kdo ví proč?“ poznamenal jeden z účastníků diskuze. A dodal, že bezemisní vlak sice veze cestující na letiště, ale ti tam přestoupí na letadlo – nejméně ekologický způsob dopravy vůbec.
Železnice je kritická infrastruktura. Ale podle toho se s ní zatím nezachází
Důležitou roli sehrála i otázka bezpečnosti a odolnosti. Zdeněk Chrdle připomněl, že železnice je součástí kritické infrastruktury státu. Měla by mít záložní trasy, alternativní komunikační kanály a systémy, které zvládnou mimořádné situace. I ty ale narážejí na pomalé procesy a nedostatečnou koordinaci.
Změna nezačne na kolejích, ale v přístupu
Konference Železnice Pardubice 2025 tak jasně ukázala, že budoucnost železnice se nebude rozhodovat jen podle počtu nových tratí nebo vlaků, ale podle toho, jak rychle a efektivně dokážeme zjednodušit systém, který je má umožnit. Moderní železnici nebrzdí technologie. Brzdí ji byrokracie a neochota měnit zažité postupy. Zazněla proto silná výzva: zjednodušit, zrychlit, propojit a přestat železnici znevýhodňovat vůči jiným dopravním módům.
A právě v tom je role odborných akcí, jako je Železnice Pardubice: nabídnout prostor pro otevřenou debatu, pojmenovat problémy a přicházet s řešeními. Protože železnice má potenciál být páteří ekologické a moderní dopravy – pokud jí to umožníme.