Digitalizace české železnice: Méně papírů, více bezpečnosti a vlaky, které si řídí dispečink na dálku

PARDUBICE – Zatímco z oken vlaku to vypadá pořád stejně, česká železnice prochází v zákulisí zásadní proměnou. Digitalizace mění způsob, jak se plánuje, řídí i udržuje železniční síť. Přichází méně papírování, více automatizace a vyšší bezpečnost. A i když je tahle proměna na první pohled nenápadná, její dopad je obrovský. Na konferenci Železnice Pardubice 2025 to ve svém vystoupení představil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, který detailně popsal, jakým směrem se digitalizace ubírá – a proč je pro českou železnici klíčová.

Jednou z největších změn je zavedení evropského zabezpečovače ETCS, který dohlíží na jízdu vlaku digitálně. Už dnes funguje na více než 600 kilometrech tratí, do konce roku 2028 by měl pokrýt přes 1 700 kilometrů. Znamená to jediné – vlaky budou jezdit pod dohledem systému, který snižuje riziko chyb a umožňuje automatizaci řízení. Dispečeři ve velkých centrech, jako je CDP Praha nebo CDP Přerov, řídí provoz na stovkách kilometrů tratí a denně koordinují provoz až 10 000 vlaků více než 100 dopravců.

Technologie ale neřídí jen provoz – hlídají i stav kolejí a infrastruktury. Speciální diagnostická vozidla ročně najedou přes 50 tisíc kilometrů, pořizují videozáznamy, kontrolují opotřebení a připravují data pro plánování oprav. Nově přibývá i trakční diagnostika pro vyšší rychlosti, a velký skok přinese pokrytí hlavních koridorů 5G signálem, které podpoří bezpečnost, komunikaci a online služby pro cestující.

Digitalizace se dotýká i přípravy nových staveb. Už 39 železničních projektů vzniká v režimu BIM – tedy v podobě propojeného 3D modelu, dokumentace a harmonogramu. Tím se zjednodušují schvalovací procesy, snižují chyby a odpadá složité papírování. Letos má být do systému zařazeno dalších nejméně 30 staveb. Výsledkem má být rychlejší výstavba, lepší kontrola nákladů a efektivnější správa majetku.

Na digitalizaci se podílí i veřejnost. Mobilní aplikace Datel, která informuje o mimořádnostech a omezeních, si stáhlo už přes 20 tisíc uživatelů. Novinkou je také interaktivní mapa, která ukazuje stav staveb i plánované změny. Účet @datel_informuje na síti X sleduje více než 6 000 lidí a ukazuje, že železnice umí mluvit i moderním jazykem.

Nová doba přináší i nové hrozby – proto Správa železnic buduje vlastní bezpečnostní dohledové centrum (SOC). Jen za první měsíce letošního roku eviduje desetitisíce pokusů o průnik do systémů nebo útoky na webové aplikace. Pro řešení mimořádných událostí slouží informační systém TereZa, který propojuje hasiče, dispečery i bezpečnostní složky – včetně použití dronů a živého přenosu z místa zásahu.

Adresa

Aula Arnošta z Pardubic
Univerzity Pardubice
Studentská 519,
530 09 Pardubice

O eventu

2025 Creative Dreamers Production s.r.o.