PARDUBICE – Vysokorychlostní tratě nejsou jen o rychlých vlacích. Jejich příprava se dnes odehrává ve světě 3D modelů, digitálních harmonogramů a propojených databází. A právě moderní digitální přístup dnes rozhoduje o tom, jak rychle a efektivně se projekty posouvají z návrhů k realizaci.
Zásadní roli v tomto posunu hraje tzv. BIM model, tedy informační model stavby. Díky němu vznikají trojrozměrné návrhy tratí propojené s dokumentací, časovými plány i správou dat. Systém dokáže odhalit kolize ještě před tím, než se kopne do země, a pomáhá sladit požadavky projektantů, Správy železnic i budoucích provozovatelů. V BIM režimu se aktuálně připravuje sedm úseků VRT.
Dalším příkladem moderních digitálních postupů je sjednocený harmonogram, díky němuž se u projektu VRT Moravská brána Součástí tohoto přístupu je i projektový dashboard – nástroj, který umožňuje řídit projekt jako živý organismus. Sledují se zde milníky, rezervy, rizika i klíčová rozhodnutí. Celý proces je tím pádem mnohem přehlednější a odolnější vůči zpožděním.
Za digitální transformací stojí konkrétní lidé s vizí
Velký posun v digitalizaci VRT není náhoda. Tým pod vedením Ing. Jakuba Bazgiera ze Správy železnic přinesl do projektu tah na branku, technickou preciznost a moderní přístup k řízení. Díky tomu se Česká republika v oblasti přípravy vysokorychlostní infrastruktury začíná přibližovat evropským lídrům.
Transparentnost vůči veřejnosti: klikni a víš
Digitalizace nemění jen projektování, ale i komunikaci s veřejností. Majitelé pozemků dotčených stavbou dostávají přístup ke konkrétním informacím pomocí QR kódů – stačí načíst a okamžitě víte, jak se vás projekt týká. Tento přístup zvyšuje důvěru a zjednodušuje celý proces výkupu a vyjadřování. Čísla, která mluví za vše
Rozsah přípravy ukazují i aktuální data:
- VRT Moravská brána I: 1 579 parcel (639 ha)
- VRT Moravská brána II: 1 712 parcel (2 346 ha)
- VRT Jižní Morava: cca 2 539 parcel (1 260 ha)
Všechny informace jsou přehledně dostupné na webu www.pozemky-pro-vrt.cz.
Vysokorychlostní tratě se přibližují – nejen na mapě, ale i v reálném čase
Digitalizace dnes už není jen moderním trendem – je to nezbytný základ pro úspěšnou realizaci takto rozsáhlých projektů. Díky propojení dat, přesnému plánování a otevřené komunikaci se vysokorychlostní tratě v Česku posouvají z teorie do praxe. A co je nejdůležitější – rychleji, přesněji a srozumitelněji než kdy dřív.