Vysokorychlostní tratě patří mezi nejvýznamnější dopravní projekty v historii ČR. Po Pardubickém kraji občas putuje nepravdivá a mylná informace o tom, že krajskému městu se trasa vyhne. Pravda je ovšem taková, že VRT povede přímo do obou východočeských metropolí – jak do Pardubic, tak do sousedního Hradce Králové. Cesta do Prahy tak zabere necelou půlhodinu.
Z pohledu Pardubáků je naprosto zásadní trať RS5, která povede z Prahy podél dálnice D11. Přibližně u Chlumce nad Cidlinou se rozdvojí. První směr povede severně na Hradec Králové a výhledově pojede do Polska. Druhá část vysokorychlostní tratě zatočí do Pardubic, kde se u nádraží zapojí do stávajícího koridoru s pokračováním na Olomouc.
Cesta z Pardubic přímo na hlavní nádraží v Praze by měla trvat přibližně půlhodinu. Za takto krátký čas se dnes autem nedostanete z pražského Černého mostu do samotného centra metropole. Navíc bude před Prahou zcela nový přestupní terminál Nehvizdy (cca 25 minut). Na něm bude možné přímo přestoupit do všech ostatních směrů (Brno, Ústí nad Labem).
Výhodou ve prospěch RS5 je skutečnost, že předsedou Správní rady Správy železnic je Martin Červíček z Královéhradeckého kraje a jejím členem je i předseda Spolku Martin Kolovratník. Lze tak očekávat, že obdobně jako u jiných tratí udělají maximum pro urychlení příprav tak, aby nová vysokorychlostní železnice mohla Východočechům sloužit od roku 2033. Držme si palce!