Pardubice – Budoucnost české železnice dostává jasné obrysy. Na konferenci Železnice Pardubice 2025 zazněla konkrétní data, termíny i vize, které promění dopravu v celé zemi. První autonomní vlak v ostrém provozu, zahájení výstavby vysokorychlostních tratí, digitální řízení železniční sítě i návrat ekologických vlaků do regionů – to vše bylo hlavní náplní letošního, rekordně navštíveného ročníku.
První autonomní vlak v Česku
Velký ohlas vzbudila informace o první autonomní jízdě vlaku na širé trati bez přímého dohledu strojvedoucího. Technologie byla veřejně představena Zdeňkem Chrdlem, generálním ředitelem společnosti AŽD. Podle něj je technika připravená, nyní je potřeba otevřít diskusi o legislativě a provozních modelech.
Vysokorychlostní tratě: výstavba startuje v roce 2026
Jindřich Kušnír z Ministerstva dopravy představil konkrétní harmonogram – výstavba moravských úseků VRT má začít v roce 2026. Síť bude postavena na principu rychlostní segregace a přirozeně se napojí na konvenční tratě. Jízdenky mají být cenově srovnatelné s dnešními expresy a v uzlech jako Praha, Brno nebo Ostrava vzniknou moderní terminály s přestupy na MHD, autobusy i parkoviště typu P+R.
Digitalizace železnice v reálném čase
Generální ředitel Jiří Svoboda (Správa železnic) ve své prezentaci ukázal, že digitalizace se týká všech oblastí železnice – od řízení provozu až po správu majetku. ETCS už dnes funguje na více než 600 km tratí a do konce roku 2028 má pokrýt přes 1 700 km. Dispečerská centra v Praze a Přerově aktuálně koordinují až 10 000 vlaků denně.
Do režimu BIM je zapojeno 39 staveb, další desítky jsou ve fázi přípravy. Rozvíjí se i kyberbezpečnost, diagnostika a komunikace s veřejností (včetně mobilní aplikace Datel a interaktivních map).
Projektování VRT v digitálním modelu
Jakub Bazgier, ředitel Stavební správy VRT, představil využití BIM v přípravě vysokorychlostních tratí. Celkem sedm úseků je již modelováno ve 3D digitálním prostředí. Součástí je sjednocený projektový harmonogram, přehledný kontrolní „dashboard“ a unikátní systém komunikace s vlastníky pozemků prostřednictvím QR kódů. Například jen v úsecích Moravská brána I a II a Jižní Morava se připravuje výkup více než 5 800 parcel.
Tichá změna v regionální dopravě
Tomáš Ignačák ze Škoda Group prezentoval úspěšný provoz bateriových jednotek BEMU v Moravskoslezském kraji. Během tří měsíců ušetřily 200 tisíc litrů nafty, snížily emise o 500 tun CO₂ a počet cestujících vzrostl o 15 %. O tyto jednotky mají zájem další kraje – včetně Pardubického.
Regionální přínos: ETCS mezi Pardubicemi a Hradcem
Na trati Pardubice–Hradec Králové je již v provozu systém ETCS. Ministerstvo dopravy jedná o nových přímých spojích, které by mohly snížit cestovní dobu mezi oběma krajskými městy na pouhých 15 minut.
Výzva k otevřenosti a odvaze
Zdeněk Chrdle připomněl, že železnici dnes často nebrzdí technologie, ale složitost schvalovacích procesů, odlišné výklady norem a nedostatečná interoperabilita. Vyzval k otevřené debatě o zjednodušení pravidel a systémové modernizaci přístupu. „Máme technologie, které umí víc, než jim systém dovolí. Teď je na čase systém změnit,“ zaznělo v závěru jeho vystoupení.
Železnice Pardubice jako místo změny
Pod vedením Martina Kolovratníka se Železnice Pardubice etablovala jako největší otevřená odborná akce svého druhu. Letos jasně ukázala, že budoucnost české železnice už se neplánuje – ale začíná se stavět, řídit a testovat.