Železnice Pardubice 2025: VRT nejsou jen rychlejší vlaky, ale úplně nový způsob dopravy

PARDUBICE – Co přinesou vysokorychlostní tratě české dopravě? Jen kratší časy mezi městy to rozhodně nebudou. V rámci konference Železnice Pardubice 2025 představil Jindřich Kušnír z Ministerstva dopravy nový provozní model VRT, který má za cíl změnit celý přístup k osobní dopravě v Česku. A změny budou hlubší, než si mnozí myslí.

Hlavní myšlenka? Oddělit rychlé od pomalého. V praxi to znamená, že vysokorychlostní tratě nebudou sloužit všem, ale výhradně rychlým vlakům. Pomalejší regionální a nákladní doprava zůstanou na stávajících koridorech. Výsledkem má být plynulý provoz bez předjíždění, zpoždění a časových kolizí.

Nový model je promyšlený i z hlediska organizace dopravy. Počítá s taktem, tedy pravidelným intervalem spojů, i logickým napojením na běžné tratě. Vysokorychlostní vlaky tak budou přirozeně navazovat na regionální spoje nebo autobusy – bez potřeby budovat ve velkém rozsahu nová nádraží mimo centra měst. V některých lokalitách vzniknou také nové moderní terminály přímo na vysokorychlostních tratích, které zpřístupní vysokorychlostní železnici dalším cestujícím z regionů.

Páteř dopravy, která spojí republiku jinak než dnes

Ministerstvo dopravy chce, aby se VRT staly skutečnou páteří osobní dopravy. Ne izolovanou technologií, ale součástí širší sítě. Sjezdy z VRT na běžné tratě umožní obsloužit i města mimo hlavní osu. Klíčové přestupní body jako Praha, Brno nebo Ostrava se promění v moderní multimodální uzly s přestupem na ostatní vlaky, MHD, autobusy nebo parkoviště typu P+R.

Zazněla také důležitá zpráva pro veřejnost: jízdné nebude elitní záležitost. Ceny mají být srovnatelné s dnešními expresy. Náklady na provoz budou sice vyšší, ale vyváží je vyšší obsazenost díky atraktivitě rychlého spojení a efektivnější oběhy souprav, které zvládnou díky větší rychlosti obsloužit za den mnohem více spojů. Například mezi Brnem a Prahou by měla cesta trvat pod 60 minut.

Nejde jen o koleje, ale o celý systém

Aby mohla nová generace vlaků dosahovat rychlosti až 320 km/h, nestačí jen postavit trať. Bude nutné upravit dopravní uzly, zabezpečení, zhlaví i personální kapacity. Celý systém bude náročnější na koordinaci i technické zázemí. To všechno je už dnes součástí příprav. Zásadní roli v plánování bude hrát také nové evropské nařízení o kapacitě železnic, které zavede systém “Time-table Redesign” – nový způsob přidělování tras, který má lépe odpovídat skutečným potřebám dopravců i státu.

Vysokorychlostní tratě tak v českém kontextu nejsou jen o rychlosti, ale o zásadní proměně celé dopravní logiky. Cílem je rychlá, pravidelná a dostupná veřejná doprava, která bude mít konečně šanci nabídnout skutečnou alternativu k individuální automobilové dopravě. „Nejde jen o to, jak rychle pojedeme. Jde o to, že vytvoříme zcela nový systém – jednodušší, předvídatelnější a dostupnější pro všechny,“ zaznělo v závěru vystoupení Jindřicha Kušníra.

Železnice Pardubice 2025 tak nabídla další důležitý střípek do mozaiky budoucnosti české dopravy – a zároveň ukázala, že ta budoucnost už není nijak daleko.














































































Adresa

Aula Arnošta z Pardubic
Univerzity Pardubice
Studentská 519,
530 09 Pardubice

O eventu

2025 Creative Dreamers Production s.r.o.