Již ve čtvrtek 13. dubna se v Aule Dopravní fakulty Jana Pernera uskuteční IX. ročník Železnice Pardubice. Odborné setkání patří svým významem mezi nejdůležitější akce v tomto dopravním odvětví. Železniční „elita“ zde pravidelně představuje veřejnosti trendy a nejdůležitější novinky ovlivňující podobu české železnice a její budoucnost. Pořadatelé si i letos pro účastníky připravili zajímavý program. Vybrali jsme pro Vás čtyři nejdůležitější témata, o kterých se bude v Pardubicích hovořit. Tady jsou.
1) Z Pardubic do Prahy za třicet minut!
Stavební správa VRT má nového ředitele Jakuba Bazgiera. Ten se v Pardubicích (na jedné ze svých vůbec prvních přednášek) představí odborné veřejnosti. Hovořit bude nejen o samotné přípravě VRT, ale také o aktuálních datech výstavby. VRT představují pro východočeský region velkou příležitost. Ačkoliv sice propojení až do Polska nedává ekonomický smysl, Správa železnic přichází se zcela novým pohledem na propojení východočeské aglomerace, a to postavit prioritně přímé napojení VRT do Pardubic a Hradce Králové. Obě metropole by tak mohly získat spojení s Prahou s dojezdovým časem v trvání cca 30 minut.
2) Zcela nový koncept využití regionálních tratí
Diskuze věnující se využití regionálních tratí v České republice ještě nikdy nebyla součástí veřejné odborné akce. Prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka tak vůbec poprvé představí dobré příklady praxe ze zahraničí – úplně novou možnost, jak vrátit život na skomírající regionální tratě. Možná již nebude potřeba se zabývat útlumem jejich provozu nebo konzervací, ale naopak. S využitím nových lehkých vozidel (například na bateriový nebo vodíkový pohon) a s chytrým nastavením veřejné dopravy ze strany krajů může v Česku vzniknout úplně nový atraktivní koncept místních vlaků. Zcela jistě by se jednalo o výrazně pozitivní impuls směrem k venkovu a regionům.
3) Digitální automatické spřáhlo a ETCS
Železnice patří mezi nejekologičtější způsoby dopravy. Politici v celé Evropě proto s oblibou mluví o přesunu nákladu se silnic na železnici. Pravda je ovšem taková, že občas namísto zjednodušení proces spíše komplikují. V souvislosti s nákladní dopravou se hovoří o tzv. digitálním automatickém spřáhlu. Tato technologická novinka má umožnit bezpečně spojovat a rozpojovat jednotlivé nákladní vagóny na dálku. Je zde ale také celá řada otázek čekajících na zodpovězení. Prezident svazu nákladních dopravců ŽESNAD.CZ Martin Hořínek bude hovořit například o tom, kolik digitální automatické spřáhlo bude stát nebo o termínu, kdy by mělo začít fungovat.
4) Kvalitní a rychlá údržba železničních vozidel
ECM (anglická zkratka pro subjekt odpovědný za údržbu vozidel) patří mezi důležitá témata v rámci současné železniční diskuze. Není žádným tajemstvím, že stávající stav není ideálním. O tom, co musíme udělat, aby se situace zlepšila, bude hovořit výkonný ředitel SVOD Bohemia a současně také zástupce osobních dopravců Petr Moravec.
Více informací o Železnici Pardubice, včetně programu naleznete na oficiálních webových stránkách ZDE. Na základě předchozí registrace je účast pro zájemce zcela zdarma. Odborné setkání lze také sledovat živě prostřednictvím přenosu na webových stránkách.